Best Blogger Tips
Showing posts with label Moral of the Story. Show all posts
Showing posts with label Moral of the Story. Show all posts

Friday, 20 March 2015

Kisah adaptation #Story 1 : Sesat di Kota London


Kisah lucu – Sesat di kota London

*Kalau tak lucu soyii yahh, hiks*

Kisah ni aku sudah ulang entah ke berapa kali. Kawan-kawan terdekat pasti tahu. Kenapa? Sebab cerita ni memang significant dengan diri aku. Cerita ni pasti akan terpahat dalam kotak memori aku sampai bila-bila. Long-term punya memory. Tapi belum lagi ku abadikan dalam bentuk penulisan. Aishhh, tak leh jadi ni! Tak semena-mena aku kena amnesia (minta dijauhkan) tak ingat dah kisah ni. Haha. Kepada kawan-kawan yang dah tahu kisah ni, penulis memohon maaf menyajikan cerita basi. ;)

Well this happened in 2002.  Buat sesiapa yang tak tahu, pada tahun itu Abah aku telah ditawarkan untuk bekerja di United Kingdom.  Waktu tu aku baru darjah 3 tak silap aku. Maka terbanglah kami sekeluarga ke negara empat musim tu. Pergi negara omputih tapi English aku hancussss! Satu patah haram pon aku tak reti! Well, tak kisah lah kan. Lama-lama aku belajar lah, ade time lagi. But I never knew I needed it so soon…

Long story short, pada suatu hari (ecece macam fairytale dah) aku, Mama and Adik nak pergi pejabat Abah. Maybe time tu kitaorang dah beberapa bulan stay UK. Sampai kat stesen bus tu, Adik dan Mak aku gaduh tentang nombor bus yang perlu dinaiki untuk pergi ke pejabat Abah. Aku tak tahu menahu dan tak ambil port pon, aku ikut je. Mak aku kata nombor 53, adik aku kata nombor 35 (ekceli nombor bus bertukar-tukar setiap kali penceritaan since aku dah tak ingat, tapi pastinya nombor mana dulu mana yang kemudian yang Adik and Mama aku gaduhkan tu, hehe). Nak dijadikan cerita, bas nombor 53 tiba..

“ Haa yang ni lah basnya” kata Mama. Lalu aku masuk bas.

“Bukanlah Mama, adik ingat, nombor 35” kata Adik. Lalu aku keluar bas.

“Ish ye lah, yang ni, 53 nombor yang betulnya”. Lalu aku masuk bas balik.

Benda ni berulang banyak-banyak kali. Masuk bas ikut pintu keluar. Keluar bas pon ikut pintu keluar. Tapi Mama and Adik aku masih tercegat di stesen arguing-kan nombor bas. Tak perasan barangkali aku yang dok buat roundabout di hadapan mereka. Sekali…!

“Tap!”. Pintu bas tertutup. And waktu tu aku dalam bas! And Mama and Adik aku masih di stesen! And driver bas tak perasan since aku masuk ikut pintu keluar! And bas dah mula bergerak laju! Hohoho, kalut tak kalut aku cakap kau!

Okfoine. Aku alone dalam bas penuh dengan orang omputih dan sepatah haram bahasa orang omputih aku tak tahu. Great. Just great. Aku tak tahu nak minta tolong cemane pon! Kau bayangkan! So aku cakaplah..

“Please...please…”

Dengan muka yang dah nak nangis. Haha aku tahu please selalu digunakan untuk merayu, so aku pakailah. Perkataan ‘help’ pon taktahu, bengap tak bengap aku kocik-kocik dulu. Haihh, IQ tahap menteri dah *oopss!*  

Sorang penumpang omputih ni perasan kodd and dia paham aku in trouble waktu tu, so dia pergi ke driver and cakap ‘stop the bus’. So aku keluarlah, dengan juraian air mata cuba mencari ibu aku :’( Mama aku pasti dah perasan aku takde so probably diorang dah tak takde kat stesen lalu sesatlah aku di kota London. Dah lah aku tak kenal tempat tu. Orangnya tak cakap bahasa aku lak tu. Aku muda lagi pulak tu. Kesian aku kecik-kecik dah stress gila gaban. Pastu!!!! Part ni yang kunun lawaknya tu..

Aku dihampiri oleh an African lady. Waktu tu aku dah nangis nangis merintih rintih sebut ‘Mama, mama, mama’.

African lady : “Heyy child where is your Mom? Did you lose your Mom?”

Aku : *Aku niatnya nak cakap AKU TAK TAHU. Tapi aku hanya tahu translation untuk Aku (I) dan Tak (No).. jadi bunyinya “I no.. I no..I no” *nangis-nangis*

Tapi of course, didengarinya adalah ‘I know’ iaitu ‘Saya tahu’. Maka konfiuslah African lady itu..Yelah kalau dah 'know' buat mende tercegat situ nangis-nangis kan? Jadi dia dok point semua perempuan bertudung sebut ‘Is that your Mom?’ atau ‘Is she your Mom’ and aku pulak tak putus-putus sebut ‘I no..I no.. I no..’ Dia pon naik tension agaknya lalu dia cakap ‘If you know, then where is your Mom?’ Hahahahaha sengal en aku.  Benda ni berlaku berulangkali untuk satu jangka masa yang agak lama jugak, and then, ALLAH NAK TOLONG!

Aku nampak cleaner tempat aku stay. Dia Indonesian, jadi keluarga aku rapat dengan dia. So aku pergilah ke arah dia. African lady tu mula-mula tanak lepaskan aku, cakap dia akan bawa aku ke police tapi nasib baik cleaner tu insist dia kenal aku and boleh bawa aku balik ke pangkuan keluarga. Alhamdulillah.

Sejak dari hari itu aku praktis dalam shower sebut hari-hari  ‘I don’t know, I don’t know’..

And kini aku dah bakal English teacher dah. Boleh lah aku sajikan kisah ni untuk anak-anak murid aku kelak. Cikgu kamu yang punya parah Bahasa Inggeris dia dulu kini dah jadi teacher kamu, jadi anak-anak murid jangan putus asa!

Hehe



Friday, 30 May 2014

Al-kisah gajah yang berputus asa dan keldai yang tak berhenti berusaha


Haloooo. Kalau korang perasan sekarang trend kita belajar dari binatang. Belajar dari panda, belajar dari babi. Femes amos binatang sekarang I tell you, jeles I tau. Gegegegegegege ayat minta penampor. Anyways, sekarang ni aku nak kongsikan dua kisah berkenaan binatang. Satu pasai gajah, lagi satu pasai keldai. Kita boleh belajar sesuatu daripada mereka ni tau! 

Kisah satu - Gajah yang berputus asa


Pada suatu hari, seorang lelaki berjalan-jalan mengelilingi sarkas. Ye, dia datang sebab nak tengok pertunjukan aksi gajah. So beliau ronda-ronda lah keliling sarkas tu, mana tau, sebelum pertunjukkan boleh nampak gajah-gajah yang akan beraksi. Nak dijadikan chegito, dia pongg jumpa gajah itu. Dan alangkah terkejutnya beliau apabila melihat...

HANYA TALI KECIL SAHAJA YANG DIIKAT PADA KAKI HADAPAN MEREKA! 

Tiada rantai, tiada sangkar ke hape. Cuma tali kecil itu. Kalau mereka (gajah-gajah itu) nak, gerak sikit pon confirmmmm putus! Lari lah sebebas-bebasnya. Yang hairan nya, gajah-gajah tu duduk diam saja. Pelik bin ajaib sungguh lelaki tu. Curious habis dia. Tak puas hati dengan apa yang dilihatnya (entah-entah gajah ni diberi dadah ke) dia pon bergerak berjumpa orang yang bertugas untuk menjaga dan melatih gajah-gajah sarkas itu. 


Lelaki itu lalu mempersoalkan kenapa gajah-gajah itu bersikap seperti itu. Tidak melawan walhal mereka boleh sahaja putuskan tali itu dengan senang. "Ohhh itu, " kata jurulatih berkenaan, "ketika mereka kecik dahulu (muda) kitaorang  telah gunakan tali saiz yang sama untuk mengikat mereka dan, pada usia itu, ia sudah cukup untuk memegang mereka. Apabila mereka dah besar, mereka telah di-mindset kan bahawa mereka masih lagi belum mampu untuk melepaskan diri dari ikatan tali itu. Mereka masih percaya bahawa tali kecil itu boleh memegang mereka , jadi mereka tidak pernah cuba untuk membebaskan diri. "

Lelaki itu kagum . Haiwan ini pada bila-bila masa boleh membebaskan diri daripada ikatan mereka tetapi kerana mereka percaya mereka tidak boleh, mereka telah terperangkap di takuk lama selamanya.

Cerrr kita reflect dengan kehidupan kita. Berapa ramai daripada kita yang melalui kehidupan dengan kepercayaaan kita tidak mampu buat sesuatu, hanya kerana kita pernah gagal sebelum ini dalam percubaan? Dek kerana kegagalan yang satu itu, kita berhenti mencuba dan berputus asa! 

Kegagalan adalah normal; ia lumrah hidup, tidak dapat lari daripadanya. Ia harus dijadikan sebagai suatu pembelajaran, bukan penyekat untuk terus berusaha. So uols janganlah jadi seperti sang gajah ye! Keep it up and don't ever give up! 



Kisah dua - Keldai yang tak berhenti berusaha



Pada suatu hari (pada suatu hari lagi, langsung tak kreatif aku nim, huarghhh ahhh lantak kikikiki maap) keldai kesayangan seorang lelaki telah jatuh ke dalam lubang yang dalam. 




Dalam gilaa yowww, lelaki tu dah cuba sehabis baik dah nak tarik keldai dia, tapi gagal! Masa berlalu dengan pantas, dan melihatkan dia dah ikhtiar sehabis baik, dia pon membuat keputusan untuk tanam keldai kesayangan dia tu hidup-hidup. 'Yelah, baik dimamposkan je dari seksa dia lapar segala' pikir lelaki itu. Jadi dengan berat hatinya, dia pergi amik tanah dan dia tuangkan tanahnya itu ke atas keldai..



Keldai merasai hempapan (ehh ada ke perkataan ni???) tanah ke atas badan dia, lalu dia pon kirai (goncang) tanah tu dari badan dan dia pon naik sikit. 





Tuan dia tuangkan lagi tanah tu.. sekali lagi keldai tu kirai tanah dari badan dia. 

Tuan keldai tuangkan tanah, keldai kirai lagi dan lagi dan lagi. 


Semakin banyak tanah dituang, semakin tinggi paras tanah tu, maka makin tinggilah kedudukan keldai tu sebab keldai tuh sentiasa kirai tanah yang dihempapkan dan naik ke atas tanah yang baru dicurahkan.




Setelah sekian lama, keldai tu pon selamat ke darat! Wuhuuuu, happy ending!

Kalau kita analogikan. Lubang tu adalah kehidupan kita. Tanah yang dicurah/dituang adalah cabaran, masalah, ujian, cubaan dalam kehidupan. Kalau kita tepis masalah-masalah yang dihadapi lalu kita 'move on' (sepertimana mana keldai naik ke atas tanah yang baru dicurahkan) pasti kita akan bertemu kejayaan! (sepertimana berjayanya sang keldai menemui darat!).

Kesimpulan

Apa beza sang gajah dan keldai? Well diorang dua-dua pernah terperangkap (dalam masalah; gajah dengan kakinya yang terikat, keldai terjatuh dalam lubang). Cuma sorang usaha sorang tak usaha saja. Gajah dia gagal sekali melepaskan diri dia tanak usaha dah. Keldai walaupon tuan dia gagal berkali-kali nak tolong dia, dia usaha jugak. 

Tahu formula success apa?


And of course du'a!  May we all be granted with glorious success, InsyaAllah! 

Ayat Al-Quran

Firman Allah Taala bermaksud:

“….Dan kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan….” (Al-Anbiya:35)

&

“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)

The original version of the stories is in English. Credits here
Donkey in a hole comic here

Friday, 3 February 2012

The full sea roars and thunders..and calms. PART I

Weird title for a post huh? Actually to come up with that I had googled 'describing stormy seas'..Why stormy seas you might ask? Well, I picture life as the sea. Sometimes calm, sometimes stormy. Always changing. Uncertain. Below is a short story I found in Hami Asraff's blog. The difference is that I have translated it to English (forgive my errors). Credits anyway, here.

*       *       *

One day a well-known speaker started the seminar in a unique way.
While holding the RM100 note, he asked the audience,

"Who wants this RM100 note?".

Many raised their hands, showing that many was interested.

"I will give this to one of youbut before I do let me do this first."

He stood near the audience. He scrunched up the note with his hands until it was all crumpled.
So he asked again,

"Who still wants this money?"

The amount of raised hands did not change.

"Well," he replied,

"What will happen when I do this?"

he said, while dropping the money onto the floor & stepping it with his shoes. Though still intactnow the money was so very dirty, worn-out and crumpled.

"OKnow,are there those who are still interested?".

There was still a lot of raised hands.

Ladies and gentlemen, you have just learned an important lessonWhatever happens with this money, you are still interested because my doings to it will not reduce its value.

Despite the crumpled, worn-out and dirtythis money is still well worth RM100.

In life, we had several times fallen, torn, and filled with dirt as a result of our decision-making & situations that hit us in a situation before.

In such caseswe find ourselves unworthy, unmeaning.
But anything that had & will happenyou never will lose value in the eyes of those who loves youeven more so in the eyes of God.


So no matter how dirty you are, we still have a distinctive valueLove yourself, repent if you have sinned and keep trying even though you have failed because we are actually very valuable.

And don't we forget, we are all the same in the eyes of Allah, only eeman and piety differs us. 

*       *       *

Before I continue, forgive my grammar errors, wrong use of vocab etc. 

Let the quotes below speak my thoughts (pffft as if I have enough wisdom to think the same, but the least I do agree,very much) :

When we least expect it, life sets us a challenge to test our courage and willingness to change; at such a moment, there is no point in pretending that nothing has happened or in saying that we are not yet ready. The challenge will not wait. Life does not look back. A week is more than enough time for us to decide whether or not to accept our destiny.” 
― Paulo CoelhoThe Devil and Miss Prym


“Sometimes we bring to a struggle or cause the gifts we see most clearly, a courage, a strength, or a charm others have told us we have. But often we find more is asked of us than that, more than we intended or thought we possessed. We are asked to offer that which we thought dearest, to forgive what seemed unpardonable, to face what we feared the most and endure it. Sometimes we have to travel to the last step a path that was not of our own choosing. But I promise you this ... it will lead to a greater joy in the end. The difficulty is that the end is beyond our sight, it is a matter of faith, not of knowledge.  
 Anne Perry, A Christmas Visitor 
and my possible favourite..
“I have realized; it is during the times I am far outside my element that I experience myself the most. That I see and feel who I really am, the most! I think that's what a comet is like, you see, a comet is born in the outer realms of the universe! But it's only when it ventures too close to our sun or to other stars that it releases the blazing "tail" behind it and shoots brazen through the heavens! And meteors become sucked into our atmosphere before they burst like firecrackers and realize that they're shooting stars! That's why I enjoy taking myself out of my own element, my own comfort zone, and hurling myself out into the unknown. Because it's during those scary moments, those unsure steps taken, that I am able to see that I'm like a comet hitting a new atmosphere: suddenly I illuminate magnificently and fire dusts begin to fall off of me! I discover a smile I didn't know I had, I uncover a feeling that I didn't know existed in me... I see myself. I'm a shooting star. A meteor shower. But I'm not going to die out. I guess I'm more like a comet then. I'm just going to keep on coming back.  
 C. JoyBell C. 

Wee! To think myself as a comet! Sometimes people choose to be a comet, sometimes people don't want to, or rather, not knowing that they are capable of being one. I watched a movie called 'Three Wishes'. There was this scene that I particularly liked. I can't remember much but I'm trying my best :') (Rather, I invented a whole new dialogue)

(Jeanne, facing a hard time. With news her husband dead in war, having to raise two children on her own, and  starting her new business)

Jeanne: I wish I have the answers.
Jack: The answers to what?
Jeanne: Everything. What I should do, if my business will come through, am I being a good enough mother to my children.
Jack: You are. You're facing it. Christopher Columbus. When he first traveled, he didn't know what he was doing. He didn't intend to find a new world, just a faster way to India.
Jeanne: Like an explorer?
Jack: Yeah like an explorer..

Ok that was totally made-up. Kinda obvious how it was so totally crappy crap crap.I only remember a bit about the Columbus bit but the message was clear, we are all like explorers. We mights have hitches and bumps along the way, but the journey will always be rewarding. Maybe we won't have something as visual as Columbus, with a big fat America and his name down in history as a reward, but there will always something. Maybe something a bit more deep, life lessons, a new outlook on life, and insyaallah, strengthened faith :')

More to come ...

Monday, 5 December 2011

Marah Kepada Siapa?

Suatu hari Syaqiq Al-Balkhi membeli sebiji buah tembikai untuk isterinya. Dengan gembira, si isteri membelah buah itu dan dimakannya. Akan tetapi sayang, tembikai itu tidak baik dan tidak manis langsung. Maka marahlah isteri Syaqiq.
ohoh font yang sangat hodoh,sorry :')

     "E..e...engkau marah kepada siapa?" Tanya Syaqiq.
"Apakah engkau marah kepada penjual, si pembeli, kepada petani yang menanam atau marah kepada Si Penciptanya?"

     Isteri Syaqiq diam saja tidak dapat menjawab.
   
"Ayo jawab!" Kata Syaqiq

     Kemudian Syaqiq berkata:" Kalau engkau marah kepada si penjual, tidak kena.



Sekiranya dia yang membuat tembikai itu, sudah tentu dia hanya ingin menjual yang baik-baik saja. 

Kalau engkau marah kepada si pembeli, tidak kena juga.
Dia telah berusaha membeli yang terbaik.

Kalau marah kepada si petani, juga tidak kena.

Sekiranya boleh membuat tembikai, nescaya hanya tumbuh yang baik-baik saja.

 Tidak lain marahmu itu hanyalah kepada Si Penciptanya. Bertakwalah engkau kepada Allah dan redha terhadap semua ketentuan-Nya."

     Mendengar itu, isteri Syaqiq menangis dan bertaubat. Dia pun redha terhadap semua ketentuan Allah atas dirinya.
*           *            *

How often do we do that in our life? We always complain, moan, whine, not realising that we should be grateful and there must be a divine reason behind everything that has happen.He knows what is best.
Believe in Him.
May Allah Bless
:)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...