Best Blogger Tips

Saturday 28 January 2012

When 'Small Matter' Becomes Big

Assalamualaikum..
  Hendak dijadikan cerita haritu aku bersama Abah dan Adik pergi ke kedai makan. Dekat kedai tu ada TV, waktu tu tengah tayang music video oleh kumpulan popular Korea, SNSD.  Maka terjadilah perbualan seperti dibawah:

Aku: Eh,itu SNSD lah!
Adik: Ada ditanya dalam kubur ke?
Aku: Hekeleh kau, kalau kau cakap 'Aku sedang makan ikan keli' , itu ada ditanya dalam kubur? *Dia pilih nasi with ikan keli*
Adik: Sebab tak akan ditanya lah aku tak sebut. Per lah.
Abah: *laughs*. Ish, semua ditanya dalam kubur *So Dad launched into a story* 

Dulu ada pembawa kayu balak ni. Lepas duduk makan, kenyang, ada benda celah gigi dia jadi dia ambil sedikit bahagian dari kayu balak itu nak dijadikan pencungkil gigi. Dari sebesar-besar kayu balak itu, dia ambil sikit je. Apalah lah sangat pencungkil gigi tu. Agak-agak kalau dia tanya boss dia boleh ke tak ambil, rasa-rasa boleh tak?

Aku:* nods* boleh.
Abah: Haa, itu pon disoal..

*Sebarang ketidaktepatan perbualan harap dimaafkan*

As you can zee from ze idezeous illuzztrahtions ze tooth peeeccckkk iz only a smaaall bit of ze  wood.

Aku waktu tu gaya macam relax, cool, tenang, berkarisma lagi berwibawa tapi dalam hati, takut weh! Bila difikir-fikirkan, Ya Allah banyak sangat. Aku ni memang gaya peminjam tak pulang. :'(

So dengan pantas kilat kalah Sonic the Hedgehog aku pi search dekat google "balak dan pencungkil gigi disoal di akhirat".. Tak banyak yang keluar, two pages je, and banyak tak kena pun, but Alhamdulillah, jumpa juga 'the complete story'. Credit here

Nabi Isa AS adalah seorang nabi yang dikurniakan oleh Allah SWT mukjizat untuk menghidupkan orang mati dan juga boleh berbicara dengan mayat. Pernah pada suatu hari beliau melalui satu tanah perkuburan dan terdengar suara yang amat mengerikan berserta dengan raungan yang begitu kuat sekali dari dalam kubur. Bila diamati ia suara seorang lelaki yang menjerit kepanasan dan meminta tolong dari liang lahad. Nabi Isa amat terkejut dan memohon izin dari Allah SWT agar dapat bercakap dengan mayat tersebut untuk mengetahui apa yang berlaku.
Dengan seizin Allah SWT, Nabi Isa AS dibenarkan untuk berbicara dengan jenazah yang sedang menjerit kepanasan dan meminta tolong. Nabi Isa AS mendapati lelaki itu adalah seorang ahli kebaikan namun kenapa dia kepanasan dan meminta tolong dari dalam kubur.
Jenazah itu berbicara sesungguhnya dia diazabkan di dalam kubur  dengan kepanasan api neraka oleh kerana ada sesuatu yang beliau lakukan semasa hidupnya. Jenazah itu memberitahu bahawa dulu beliau merupakan seorang pemotong kayu dan menyara hidup dengan mengambil upah memotong kayu di hutan dan diserahkan kepada pembelinya.
Pada suatu ketika, setelah penat menebang dan mengikat kayu-kayu, beliau mengambil kesempatan untuk berehat dan makan. Setelah makan terdapat makanan yang tersisa dan melekat di celah-celah giginya. Beliau cubamengorek dengan jarinya tapi tak dapat dikeluarkan sisa makanan itu. Tanpa berfikir panjang beliau melihat timbunan kayu yang dipotong dan terus mengambil sikit bahagian tepi kayu sekecil pencungkil gigi. Dia terus gunakan untuk membuang sisa makanan yang terlekat.
Kemudian dia bawa ke pasar dan menjual kepada orang yang mengupahnya tanpa memberitahu apa yang berlaku. Setelah itu beliau meninggal dunia dan oleh kerana dia telah mengambil sedikit kayu sekecil pencungkil gigi tanpa meminta izin orang yang memberi upah kepadanya, maka dia diazab di dalam siksa api neraka selama 500 tahun lamanya…

Takut amat aku. Lepas ni berazam nak minta halal semua benda, harap depa maafkan :')   Actually banyak kisah ala-ala ni. Ramai pandang ringan sebab to them, small matter je lah. 


For instance, satu story ni, seorang lelaki meminjam satu sen,REPEAT satu sen dan terlupa membayarnya. Apa jadi? Anak dia mimpikan dia diseksa padahal lelaki itu dikenali sebagai seorang yang baik dan warak.

HA! itu satu sen. Kita ni, dok hutang nga membe, bape juta? Fikir-fikirkan dan selamat beramal okeh!! ;)




                       T___T

P.S Sorry, aku dok pandai ngat bercerita. Ingat nak lukis kartun untuk entry ni, nanti lah aku upload :)
P.P.S About the conversation above, bukanlah maksud aku (or my Dad) nanti di dalam kubur kita ditayangkan music video Korea lepastu disuruh identify itu group mana? No, it is just Dad's way to try and implant  islamic teachings into his children in every way possible. Thanks Dad :')

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...