Best Blogger Tips

Friday, 30 May 2014

Al-kisah gajah yang berputus asa dan keldai yang tak berhenti berusaha


Haloooo. Kalau korang perasan sekarang trend kita belajar dari binatang. Belajar dari panda, belajar dari babi. Femes amos binatang sekarang I tell you, jeles I tau. Gegegegegegege ayat minta penampor. Anyways, sekarang ni aku nak kongsikan dua kisah berkenaan binatang. Satu pasai gajah, lagi satu pasai keldai. Kita boleh belajar sesuatu daripada mereka ni tau! 

Kisah satu - Gajah yang berputus asa


Pada suatu hari, seorang lelaki berjalan-jalan mengelilingi sarkas. Ye, dia datang sebab nak tengok pertunjukan aksi gajah. So beliau ronda-ronda lah keliling sarkas tu, mana tau, sebelum pertunjukkan boleh nampak gajah-gajah yang akan beraksi. Nak dijadikan chegito, dia pongg jumpa gajah itu. Dan alangkah terkejutnya beliau apabila melihat...

HANYA TALI KECIL SAHAJA YANG DIIKAT PADA KAKI HADAPAN MEREKA! 

Tiada rantai, tiada sangkar ke hape. Cuma tali kecil itu. Kalau mereka (gajah-gajah itu) nak, gerak sikit pon confirmmmm putus! Lari lah sebebas-bebasnya. Yang hairan nya, gajah-gajah tu duduk diam saja. Pelik bin ajaib sungguh lelaki tu. Curious habis dia. Tak puas hati dengan apa yang dilihatnya (entah-entah gajah ni diberi dadah ke) dia pon bergerak berjumpa orang yang bertugas untuk menjaga dan melatih gajah-gajah sarkas itu. 


Lelaki itu lalu mempersoalkan kenapa gajah-gajah itu bersikap seperti itu. Tidak melawan walhal mereka boleh sahaja putuskan tali itu dengan senang. "Ohhh itu, " kata jurulatih berkenaan, "ketika mereka kecik dahulu (muda) kitaorang  telah gunakan tali saiz yang sama untuk mengikat mereka dan, pada usia itu, ia sudah cukup untuk memegang mereka. Apabila mereka dah besar, mereka telah di-mindset kan bahawa mereka masih lagi belum mampu untuk melepaskan diri dari ikatan tali itu. Mereka masih percaya bahawa tali kecil itu boleh memegang mereka , jadi mereka tidak pernah cuba untuk membebaskan diri. "

Lelaki itu kagum . Haiwan ini pada bila-bila masa boleh membebaskan diri daripada ikatan mereka tetapi kerana mereka percaya mereka tidak boleh, mereka telah terperangkap di takuk lama selamanya.

Cerrr kita reflect dengan kehidupan kita. Berapa ramai daripada kita yang melalui kehidupan dengan kepercayaaan kita tidak mampu buat sesuatu, hanya kerana kita pernah gagal sebelum ini dalam percubaan? Dek kerana kegagalan yang satu itu, kita berhenti mencuba dan berputus asa! 

Kegagalan adalah normal; ia lumrah hidup, tidak dapat lari daripadanya. Ia harus dijadikan sebagai suatu pembelajaran, bukan penyekat untuk terus berusaha. So uols janganlah jadi seperti sang gajah ye! Keep it up and don't ever give up! 



Kisah dua - Keldai yang tak berhenti berusaha



Pada suatu hari (pada suatu hari lagi, langsung tak kreatif aku nim, huarghhh ahhh lantak kikikiki maap) keldai kesayangan seorang lelaki telah jatuh ke dalam lubang yang dalam. 




Dalam gilaa yowww, lelaki tu dah cuba sehabis baik dah nak tarik keldai dia, tapi gagal! Masa berlalu dengan pantas, dan melihatkan dia dah ikhtiar sehabis baik, dia pon membuat keputusan untuk tanam keldai kesayangan dia tu hidup-hidup. 'Yelah, baik dimamposkan je dari seksa dia lapar segala' pikir lelaki itu. Jadi dengan berat hatinya, dia pergi amik tanah dan dia tuangkan tanahnya itu ke atas keldai..



Keldai merasai hempapan (ehh ada ke perkataan ni???) tanah ke atas badan dia, lalu dia pon kirai (goncang) tanah tu dari badan dan dia pon naik sikit. 





Tuan dia tuangkan lagi tanah tu.. sekali lagi keldai tu kirai tanah dari badan dia. 

Tuan keldai tuangkan tanah, keldai kirai lagi dan lagi dan lagi. 


Semakin banyak tanah dituang, semakin tinggi paras tanah tu, maka makin tinggilah kedudukan keldai tu sebab keldai tuh sentiasa kirai tanah yang dihempapkan dan naik ke atas tanah yang baru dicurahkan.




Setelah sekian lama, keldai tu pon selamat ke darat! Wuhuuuu, happy ending!

Kalau kita analogikan. Lubang tu adalah kehidupan kita. Tanah yang dicurah/dituang adalah cabaran, masalah, ujian, cubaan dalam kehidupan. Kalau kita tepis masalah-masalah yang dihadapi lalu kita 'move on' (sepertimana mana keldai naik ke atas tanah yang baru dicurahkan) pasti kita akan bertemu kejayaan! (sepertimana berjayanya sang keldai menemui darat!).

Kesimpulan

Apa beza sang gajah dan keldai? Well diorang dua-dua pernah terperangkap (dalam masalah; gajah dengan kakinya yang terikat, keldai terjatuh dalam lubang). Cuma sorang usaha sorang tak usaha saja. Gajah dia gagal sekali melepaskan diri dia tanak usaha dah. Keldai walaupon tuan dia gagal berkali-kali nak tolong dia, dia usaha jugak. 

Tahu formula success apa?


And of course du'a!  May we all be granted with glorious success, InsyaAllah! 

Ayat Al-Quran

Firman Allah Taala bermaksud:

“….Dan kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan….” (Al-Anbiya:35)

&

“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)

The original version of the stories is in English. Credits here
Donkey in a hole comic here

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...